torsdag 20 februari 2014

Skoldagens längd

Det är något lurt över barnens arbetstider, eller vad vi nu kan kalla det. En sjuårings dag kan se ut så här.

Kl. 8-9 Morris
Kl. 9-13 Skola
Kl. 13-17 Eftis

Det betyder 1 h fri lek, 4h koncentrerat arbete, 5 h ledd/fri lek. Många anser att Eftis inte ska användas till läxläsning vilket betyder att 20-30min koncentrerat arbete väntar på kvällen om det inte råkar vara övning inför prov dessutom.

Det känns som att skoldagen är uppbyggd för ett samhälle där det fanns hemmamammor i de flesta familjerna och där barnen behövdes som hjälp på gården medan dagens samhälle till största delen består av föräldrar som arbetar 8h/dag samt pendlar till och från jobb i ca 30min/väg. Gissar jag. Några lyckliga barn finns det som har någon vuxen hemma som möter dem efter skoldagens slut men de flesta är nödda att gå på Eftis.

Någonstans vaknar frågan om det inte skulle vara dags att ruska om systemet, luckra upp dagen för barnen. Sexåringen som fått prova på att va i skolan 2 lektioner konstaterade att hen knappt hann börja gunga före rasten var slut. De mindre eleverna kunde med fördel ha längre raster än 15 minuter. Bara att få kläderna på sig tar ju sin beskärda tid.

Många hävdar att det är tungt för barnen med längre skoldagar än 4 h men jag anser att det väl beror på vad man gör under de timmarna. För vem som helst blir det tungt att sitta i en pulpet 45 minuter men modern pedagogik tillåter ju många andra arbetssätt. Det att dagen är inrutad i 45 minuters arbetspass är mest fast i lärarnas lönesystem. I lagen stipuleras att lektionen ska vara minst 45 minuter lång. Ingenstans finns det stipulerat hur lång en rast ska vara.

Om du var 7 år gammal, hur hade du velat att dina 4 lektioner var placeraden under din arbetsdag som varar från 8-17? Eller kanske 9-15? Och som 15 åring har du kanske andra behov?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar