lördag 8 februari 2014

Jante VAR en kvinna

Jag har legat däckad i ett dygn och har mer än någonsin surfat runt på bloggar, typ läst ALLA jag känner till alla som de i sin tur länkat till.

Döm om min förvåning då jag hittade samma tema hos Carola (jo, hon med Främling) och Ikalainen. Att män kommer undan så mycket enklare. Carola pluggar texter stenhårt medan Körberg glider in på scenen och bara räknar med att det finns prompter. Ikalainen skriver "..karlar som säger att de kan saker utan desto mer kött på benen."

För just så upplever jag det också. Själv går man omkring och förminskar sitt kunnande medan man vet att karln som man konkurrerar med inte kan lika mycket men som samtidigt kan gå omkring och ta sig som en självklar vinnare - med ett självförtroende som det osar om.

Frågan är dock, är det bättre med ett gott självförtroende eller med en sann självbild? Och för vem i såfall...

2 kommentarer:

  1. Ibland tror jag att det är bättre med ett till och med övergott självförtroende, livet verkar vara så mycket enklare för såna typer. Och när män kommer sådär och tar för givet att saker och ting finns så blir de följdaktligen skitsura och förbannade om det inte finns (även om det hade varit deras eget sak att be om/ta reda på om det finns) och nästa gång så finns sakerna där för folk kommer ihåg att han där gubben blev sur förra gången det inte fanns vad han behövde. Alltså får han allt serverat om inte första gången så alla följande gånger. Suck. Och vem är det som servar? Jo, kvinnorna som minns att gubben blev sur...

    SvaraRadera
  2. Jo, huj, huj, janette. Just så där är det. Därför att kvinnor kan förutse saker och ser till att slippa sura gubbstruttar, bara för att det är enklare att fixa allt för dem än att få en massa skit över sig. Ofta dessutom inför publik.

    SvaraRadera