tisdag 4 februari 2014

Bloggnisch

Det här är min andra blogg, min första blogg handlar om vårt husprojekt och rätt så renodlat handlar den om byggnadsskeden eller -skeenden. Något inlägg har handlat om familjen mitt i byggdammet och om årets första grillkorv. Nu har vi bott i huset drygt ett år men jag försöker hålla mig till ämnet. Lite julgranar och julljus har hamnat med men jag vill ändå att det ska va en byggblogg. Den är de facto mer till för oss än för läsarna fast kul är det ju med läsare också.

Här om dagen fick jag veta om en bekants bekant som snubblat över bloggen och det visade sig att hon bott i det här huset under något skede. Huset har varit indelat i två lägenheter och vinden verkar ha varit uthyrd i etapper. Det är säkert intressant för en som bott här att heta hur det ser ut nu men samtidigt inser man ju att alla detaljer i ens hem inte behöver dokumenteras.

Det har varit tanken från början, att hålla bloggen som byggblogg. Byggbloggar tenderar att sväva ut i inredningsbloggar och så småning om blir de bloggar om livet i huset. Jag hoppas jag slutar bloggen innan den blir något mer än en byggblogg.

Den här bloggen ska handla om just vad jag tänkt på under veckan. Himla praktiskt om jag får säga dig själv för vem annan kan avgöra vad som rört sig i skallen på mig. Men, nischad vill jag att bloggen är. Peppe sammanfattar ett lyckad bloggkoncept i en pod och tar upp bland annat att grunden till en lyckad blogg ligger i att man ska hålla sig på rälsen och vara klar med den definierade publiken. Ungefär så.

Det var här poletten trillade ner för mig, det finns bloggar jag läst men tappat intresse för och funderat varför. Har jag fått overload av den personens fiffiga tankar? Eller har jag tröttnat på att läsa en smal smal syn på saken där det inte finns diskussion? Jo, säkert det också, men ofta handlar det om att bloggarens liv förändrats och därmed också bloggens innehåll. Förståeligt, men samtidigt lite tråkigt för följarna. Då en byggblogg blir en inredningsblogg får den säkert nya läsare som är intresserade av det men byggarna lämnar bloggen och då en poet börjar skriva prosa ändrar säkert läsarskaran. Då hen som skivit om hemgatan lär också läsarkretsen ändras då hen ger sig ut på sin livs resa.

Nu sku det va dags för en slutsats på det, men det här får bli ett tanketuggummi.

2 kommentarer:

  1. Nåjaa. Antagligen har jag då inte förstått mig på bloggandet överhuvud taget. Har svårt att förstå att man bloggar för att få läsare. Alltså som privatperson. Klart man vill ha läsare om man har bloggen i marknadsföringssyfte. Men att göra sig själv till ett brand tycker jag är lite underligt. Om man liksom bygger upp en påhittad karriär som bloggare åt sig.

    SvaraRadera
  2. Antar att man kan ha olika syften. Egentligen har jag ju mer tänkt på det här ur läsarperspektiv men nu blev det ju aktuellt då jag börja skriva den här bloggen. Den här bloggen föddes mest ur ett behov att spy ur sig tankar och då jag sen började tänka på Peppes pod om lyckade bloggar försökte jag applicera det här på min blogg. Det är kanske därför jag aldrig fick ett slut på det här inlägget.

    Occh kanske du gav idén till ett nytt inlägg?

    SvaraRadera