fredag 17 januari 2014

Avsaknad av söndagar

Under den gångna veckar, ja egentligen under det gångna året, har jag tänkt på att man kan sluta önska trelig helg på fredagar. Det blir nog veckoslut, men inte helg. Helg blir det numera enbart 6.12, långfredag, påsksöndag och Kristi flygare. Typ. Alla andra dar är butiken öppen (utom juldan och annandan). Det är inte det att jag tycket det är synd att handla på söndagar - eller jobba för den delen. Jag kan själv handla en söndag. Vi råkar däremot bo mitt emot ett snabbköp och det blir liksom aldrig tyst, inte en enda dag. Stör det mig så kan jag natuligt vis flytta, men måste det alltid vara puls? Också i en småstad? Det är oke om det finns kiosker och bensinsationer där man kan få en extra liter mjölk och en paket blöjor om nöden är stor, men behöver faktiskt supermarketarna vara öppna på söndagar? Eller, jo, tydligen, det var visst på förslag igen att skuffa både Kristi himmelsfärdsdag och trettondagen till veckoslutet igen. Jag hoppas man inte genomför det för nån dag i året kan det väl för allt i världen vara tyst?

HÄR en text med samma tema. Och det är inte enbart de redan frälsta som behöver vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar