söndag 20 april 2014

Eftis och hobbyer

Det är aldrig lätt det här med vad som är lagom mycket fritidsintressen, i vilken ålder man ska börja och när det är ok att avsluta en hobby. (Jag är ju lite lagd så att det man börjar ska man avsluta.)

För någon dag sen blev det tal om vilka klubbar som ordnades i skolan då jag var liten. Jag gick i en periferiskola och vet att åtminstone flöjtklubb, 4H och församlingens juniorklubb(ar) hölls i skolan. Kanske fanns det fler också? Idag har det här med skolklubbar minskat och allt har mer och mer centraliserats.

Skolornas egen klubbverksamhet verkar ocnså tryta och jag kan inte förstå att det beror på annat än eftisverksamheten. Eftis fanns inte då jag var liten, sån verksamhet fick ordnas på annat sätt. Det måste ju ha varit helt underbart för de föräldrar som inte hade annat val än att ha barnen hemma att det ordnades klubbar. Och nog var det ju sundare med klubbverksamhet direkt efter skolan än att som idag först hänga på eftis och sen, efter det, åka iväg till klubbar eller vad det nu kan vara.

I min drömvärd skulle all fritidsverksamhet ske under eftistiden så att familjen fick vara tillsammans sen efter klockan fyra-fem då alla kommit hem. Här i stan har vi för tillfället brist på eftisplatser och med lite ommöblering kunde ett konsteftis skapas då många kulturaktörer i tredje sektorn finns i samma hus med musikinstitutet som närmaste granne. Jag hoppas så det kunde bli verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar